تازه های فناوری اطلاعات

تازه های فناوری اطلاعات

وبلاگی برای افزایش دانش فناوری کاربران
تازه های فناوری اطلاعات

تازه های فناوری اطلاعات

وبلاگی برای افزایش دانش فناوری کاربران

مداخله آشکار آمریکا در مناسبات داخلی لبنان با هدف محدودسازی حزب الله

 

اخبار و گزارشات متعددی دلالت دارد که سران کاخ سفید با انجام یک سری فعل و انفعالات ابهام برانگیز و مداخله در مناسبات داخلی لبنان، درصدد محدودسازی حزب الله و انزوای این حزب در صحنه سیاسی لبنان می باشند.

در همین راستا قرار است بزودی روبرت کرم؛ دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیت بین‌المللی به لبنان سفر کند.

ملاحظه: سفر نامبرده که پیش از این مشاور خاورمیانه‌ای دیک چینی معاون رئیس‌جمهور وقت جورج بوش پسر بوده، می تواند ابعاد مهمی به خصوص در شرایط فعلی و در آستانه تشکیل دولت در لبنان داشته باشد.  

شایان ذکر است حزب الله لبنان در انتخابات اخیر این کشور موفق شده بیشترین کرسی های مجلس را از آن خود کرده و در آینده سیاسی کشورش نقش برجسته ای را ایفا نماید. بنابر این سفر روبرت کرم از دو زاویه قابل بررسی است:

یک بُعد این سفر وی می تواند دربرگیرنده مجموعه ای از داده‌ها و دیدگاه‌های وزارت دفاع آمریکا در چارچوب ارزیابی‌های عمومی نهادهای سیاسی_نظامی و با هدف به روزرسانی ارزیابی تناسب عملکرد آنها با قطعنامه‌های بین‌المللی و با هدف تشدید فشارها باشد.

بُعد دیگر سفر فوق می تواند حامل این پیام باشد که سیاست ترامپ در خصوص ایران و حزب‌الله قاطع است و تصمیمات وی در این خصوص بسیار جدی می‌باشد ولذا به‌نفع  لبنان است که نهادهای امنیتی آن به نقش اساسی خود در حفظ امنیت اقدام نمایند و مانع از ایجاد خلل در قطعنامه ۱۷۰۱ از سوی نیروهای وابسته به ایران شوند.

در لابه‌لای این پیام درخواست قاطع درخصوص ترتیبات امنیتی در شمال لیطانی و واداشتن نیروهای امنیتی به انجام کارهایی در مناطق خارج از نفوذ حزب‌الله وجود دارد تا این امر به گسترش دامنه حاکمیت دولت از یک طرف و جلوگیری از نفوذ حزب‌الله به سایر مناطق لبنان از طرف دیگر شود.

در هر دو صورت، هدف اصلی آمریکا، ایجاد موازنه مثبت به نفع جریان های مخالف حزب الله (وابسته به غرب) با استفاده ابزاری از نهادهای بین المللی است اما هم آمریکا و هم جریان های سیاسی غربگرا بخوبی می دانند که رهبران حزب الله نه تنها بر این طرح های تکراری آمریکایی_صهیونیستی فائق می آیند بلکه با استفاده از حمایت اقشار مختلف لبنان و نیز عملیات روانی، جریانات سیاسی مخالف را دچار بحران مشروعیت کرده و اجازه نخواهد داد که آنها عرصه را بر محور مقاومت تنگ نمایند. بنابراین کاملا مشخص است که تلاش آمریکایی ها در لبنان راه بجایی نبرده و به نتیجه نخواهد رسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.